19/12
Officiële berichten - 19/12/2025

OPROEP TOT KANDIDATUREN - BESTUURDER & VOORZITTER ATLETIEK VLAANDEREN
Atletiek Vlaanderen staat voor een toekomst waarin clubs, atleten, vrijwilligers, coaches en partners samenbouwen aan een sterke, integere en inclusieve atletieksport. Om deze ambitie verder te versterken, gaat de federatie over tot de werving van een bestuurder (2 jaar door resterende duur openstaand mandaat) én een voorzitter (1 jaar door resterende duur huidig voorzittersmandaat, maar op BAV afgesproken met clubs de optie “5 jaar” op AV 2026 te beslissen) voor de Raad van Bestuur.
De federatie evolueert in een snel veranderend sportlandschap en wil haar bestuurswerking verder professionaliseren. Daarom zoeken we betrokken, onafhankelijke en strategisch denkende kandidaten die willen bijdragen aan een transparante, toekomstgerichte en gedragen bestuursvisie voor de Vlaamse atletiek.
Profiel – Bestuurder
Als bestuurder help je richting geven aan de federatie: je bewaakt mee de missie, visie en strategie, neemt deel aan constructieve besluitvorming en brengt jouw expertise in waar dit de organisatie versterkt. Je volgt beleidsuitvoering op een kritische maar ondersteunende manier op, vertegenwoordigt de federatie positief en draagt bij aan een veilig, inclusief en kwaliteitsvol sportklimaat. (Functieprofiel bestuurder kan je hier nalezen)
Profiel – Voorzitter
De voorzitter staat centraal in het bestuur van Atletiek Vlaanderen en bewaakt het kompas van de federatie. Je leidt bestuursorganen efficiënt en verbindend, stimuleert een professionele bestuurscultuur en zorgt voor helderheid, consistentie en samenwerking. Je vertegenwoordigt Atletiek Vlaanderen nationaal en internationaal, ook als co-voorzitter van Belgian Athletics, en fungeert als zichtbare ambassadeur voor de atletieksport. (Functieprofiel voorzitter kan je hier nalezen)
Wat verwachten we?
Kandidaten dienen te voldoen aan de vereisten beschreven in de functieprofielen van bestuurder of voorzitter. Bestuurservaring, strategisch inzicht, integriteit en affiniteit met de sportsector vormen belangrijke troeven.
Indiendetails
Kandidaturen moeten ten laatste op 20 januari 2026 worden ingediend bij sofie@atletiek.be
De kandidatuur bestaat uit:
- Een CV met motivatie, opgemaakt via de officiële template van Atletiek Vlaanderen. (te verkrijgen via personeel Atletiek Vlaanderen)
Atletiek Vlaanderen bezorgt de nodige documenten en praktische instructies aan de kandidaten.
Procedure
Alle ingediende kandidaturen worden voorbereid door het benoemingscomité en vervolgens voorgelegd aan de Algemene Vergadering van 21 maart 2026.
De leden van de Algemene Vergadering nemen na stemming de definitieve beslissing over de aanstelling van de bestuurder en voorzitter.
OPROEP ORGANISATOR INTERCLUB AC M+V – 3DE AFDELING
Momenteel is er nog geen organisator gevonden om deze wedstrijd in te richten op zondag 17 mei 2026.
We hopen alsnog een club te kunnen warm maken om deze organisatie op zich te nemen: graag een seintje vóór maandag 5 januari 2026 naar josefien@atletiek.be.
Momenteel bestaat de samenstelling uit de volgende clubs: ARAC – ATLE – BAV – BVAC – HALE – HOPP – ZA
TRAILWERKING – WEBINAR MET PIETER-JAN HANNES TGV. EERSTE KVV TRAIL
Ter gelegenheid van het eerste KVV Trail, dat op 1 februari in Lubbeek georganiseerd wordt in het kader van de FermeToerTrail, zal organisator Pieter-Jan Hannes op 8 januari tussen 20u en 21u een online sessie geven met praktische info en met voorbereidingstips.
Daarbij wordt enerzijds de organisatie overlopen (parkeergelegenheid, klassementen, kleedruimtes, …) , anderzijds wordt het parcours besproken met weergave van het hoogteprofiel, de bevoorradingsposten, de moeilijkere stukken, materiaalgebruik …
Aansluitend geeft Pieter-Jan als ervaren trailloper een aantal korte tips voor de voorbereiding op deelname aan misschien wel de eerst trail.
Deelname aan de webinar is gratis.
Inschrijven uiterlijk 7 januari via deze link.
JEUGDDAG OP ZATERDAG 14 MAART 2026
Op 14 maart 2026 is de Jeugddag aan zijn 34ste editie toe! De Jeugddag zal opnieuw opgesplitst worden in twee delen. Er zal een voor- en namiddaggedeelte zijn, van 9u30-12u30 en van 14u00-17u00.
Inschrijving voor- of namiddag
Concreet vragen we ten laatste zondag 25 januari het voorlopig inschrijvingsformulier in te vullen via deze link, waarin je doorgeeft of je in de voor- of namiddag wil deelnemen. We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met jullie voorkeur maar we kunnen pas eind januari bevestigen in welk dagdeel jullie club zal deelnemen.
Inschrijvingsgeld
Kies je als club om deel te nemen aan de Jeugddag dan blijft het inschrijvingsgeld hetzelfde als vorig jaar, namelijk €5 per deelnemer. Hiervan gaat nog steeds €1 per deelnemer naar het goede doel van de topatleet.
Medewerkers
Wij vragen opnieuw aan de deelnemende clubs om medewerkers aan te leveren met een verdeelsleutel per aantal ingeschreven ploegen, maar we begrijpen dat deze medewerkers vaak meereizen met de deelnemers en dus enkel het dagdeel meewerken waarop de club deelneemt. Daarom zal elke club een medewerker (min. 16j) moeten voorzien per 3 ingeschreven ploegen (12 atleten), met een maximum van 4 medewerkers per club. Er zal dus een aparte medewerkersverdeling per dagdeel zijn, en daarbij komen we heel wat handen tekort. We hopen dat een deel van de clubmedewerkers alsnog een hele dag willen meewerken, en gaan daarnaast zelf op zoek naar extra helpende handen.
BERICHT AAN DE GEBRUIKERS VAN DE TOPSPORTHAL SPORT VLAANDEREN
- Gelieve geen nooddeuren open te zetten en deze zeker ook niet te blokkeren. Nooddeuren moeten steeds dicht zijn.
- Als er iets stuk zou gaan, gelieve dit ook te melden aan de balie/het onthaal
- Op de piste worden vaak krijtlijnen aangebracht en/of plakband bevestigd. Gelieve deze na gebruik zelf terug te verwijderen.
VERNIEUWING VAT-LIDKAART 2026
Stap 1:
- Mailing naar de clubs: De club ontvangt binnen enkele weken een mail om de verlenging van de VAT-kaart voor hun leden in orde te brengen tegen uiterlijk 31/1/2026.
Stap 2:
- Mailing naar leden: Verlengt de club het VAT-lidmaatschap niet? Dan krijgt de trainer in kwestie van ons begin februari een mail met de vraag tot verlenging en betaalgegevens.
Stap 3:
- De VAT-kaarten worden via de Algemene Vergadering op 21 maart meegegeven met de clubs voor zij die automatisch verlengd werden via de club.
- Diegenen die hun VAT-kaart zelf betaalden krijgen de kaart opgestuurd met de post.
Huidige VAT-kaarten zijn geldig t.e.m. 31/3/2026.
Nieuwe VAT-prijs 2026: €32.46