Webshop

Een groot deel Vlaamse atleten van hoog niveau vertoeft momenteel op trainingsstage op Cyprus. We vroegen enkelen onder hen naar hun dagboek. Wat eten ze? Hoelaat en hoeveel trainen ze? En hoe ontspannen ze? Vandaag Vanessa Sterckendries, Belgisch recordhoudster hamerslingeren.

8u: De wekker gaat. Voor sommigen is dat vroeg, maar voor mij is dat uitslapen! We maken ons snel klaar en tegen 8u15 zitten we aan de ontbijttafel. ’s Morgens ga ik voor veel proteïnen, dus eet ik altijd ei met tomaat. Daarna hebben we nog tien minuutjes op de kamer en om 9u15 vertrekt de bus naar de piste.

9u30: Vandaag heb ik met zware kogels gegooid. Ik wissel elke dag af tussen zware en lichtere kogels en vandaag was het met zeven, zes en vijf kilogram. We hebben ervoor gekozen om deze stage veel te gooien. Vandaag heb ik nog 50 worpen gedaan, vorige week waren het er 40 per training. Aan het eind van de stage wil ik meer dan 300 worpen achter de kiezen hebben. Zo kan ik mijn techniek zo goed mogelijk memoriseren. We zoeken bewust de vermoeidheid op, zodat ik actief moet nadenken wat ik precies moet doen.

Mijn coaches Tom Corstjens, die pas vader is geworden, en Alex Malachenko, zijn er helaas niet bij, maar ik sta er wel constant mee in contact. En hier ter plaatse is Rutger Smith vaak bij de trainingen aanwezig. Alles gaat eigenlijk heel goed. Ik heb net nog een record met de vijfkilohamer geworpen. In totaal blijf ik twee weken.

13u: Middageten. Er is héél veel keuze, ook frietjes, maar die laat ik links liggen. Ik probeer een half bord groenten te eten en een vleesje, meestal kip. Verder wissel ik af tussen rijst en patatjes.

14u: Na het middageten doe ik een dutje. Er volgt nog een redelijk zware krachttraining, en ik wil uitgerust zijn. Die luxe hebben, is zalig. Als ik moet werken, is het de hele dag van hot naar her crossen en zou ik al heel blij zijn als ik eens vijf minuten mijn ogen kon sluiten.

15u30: De bus vertrekt weer richting stadion. Het is mijn minst zware krachttraining van de week, maar nog altijd pittig: close grip snatch, excentrisch-isometrich deadliften en bankdrukken, step-up, optrekken en handenstand tegen de muur. Ik doe veel reeksen momenteel, dus ik ben toch snel twee uur bezig.

Deze zomer wil ik zeker het EK halen. Als dat niet lukt, zou dat een grote teleurstelling zijn. Ook het WK is binnen handbereik. Ik sta momenteel 21e op de kwalificatieranking. In 2014 heb ik in Eugene mijn eerste jeugdkampioenschap meegemaakt, en ik zou er dolgraag terugkeren. Daar doe ik alles aan. Als sinds bekend is dat het WK in Eugene doorgaat, heb ik gezegd dat ik er alles aan ga doen om erbij te zijn. Dat kan niet anders.

18u30: Nog even douchen en dan gaan eten. Na twee uur kracht heb ik grote honger, dus ik rep mij naar de eetzaal.

20u: Na het eten blijf ik nog heel lang aan tafel zitten om te babbelen, elke dag met iemand anders.

21u: Met mijn kamergenoot, Noor Vidts, kijk ik soms nog een film of een serie, maar meestal zitten we eigenlijk gewoon op onze telefoon en tonen we elkaar grappige filmpjes. Om 22u30 gaan we slapen.

Auteur: Milan AUGUSTIJNS
Publicatiedatum: 14/04/2022
Locatie: Brussel