clubgrade-logobaseline-zwart-rgb
ices
vsf

Op een correcte manier foto’s delen

img-20201029-120518

Het gebruik van enkele foto’s maakt je website visueel een pak interessanter, een knappe actiefoto bij een wedstrijdbericht trekt meteen de aandacht en een prikkelende foto op je sociale media trekt meer volgers aan. Maar waar haal je die foto’s? Hoe zit dat met auteursrechten? En op welke manier kan ik foto’s van anderen delen en gebruiken? Hieronder geven een antwoord op deze vragen, zodat je op een correcte manier foto’s kan gebruiken en delen op je website of sociale media.

Hoe zit dat met auteursrechten?

Wanneer je een foto maakt, verkrijg je automatisch de auteursrechten over die foto. Als maker (ofwel auteur) van de foto, heb jij het recht om te bepalen hoe, waar en wanneer die foto wordt verspreid. Je hoeft de foto nergens te registeren en het gebruik van het ©-icoon is niet verplicht. De foto in een Facebookbericht of Instagrampost kan ook auteursrechtelijk beschermd zijn. Het zomaar downloaden of kopiëren van die foto kan bijgevolg een auteursrechtelijke inbreuk zijn.

Hoe moet het dan wel?

  • Vraag toestemming aan de fotograaf

Als je een mooie foto ziet die je heel graag wil gebruiken op jouw website of delen in post op je sociale media, heb je toestemming nodig van de fotograaf. Deel je de foto zonder toestemming? Dan kan de fotograaf een schadevergoedingen vragen wegens inbreuk op de auteursrechten. En als je de foto deelt zonder toestemming, maar wel de naam van de fotograaf erbij vermeldt? Ook dan heb je toestemming nodig vooraleer je de foto mag delen. Stuur de fotograaf een berichtje en vraag dus altijd toestemming vooraleer je de foto gebruikt. Wil je een bepaalde foto van een kampioen en weet je weet niet wie de fotograaf is? Neem dan contact op met de Vlaamse Atletiekliga en we brengen je in contact met de fotograaf.

Als de fotograaf je toestemming geeft om de foto te gebruiken, kan je die uiteraard wel delen. Spreek goed af met de fotograaf waarvoor je de foto gebruikt (website, sociale media, brochure, enzovoort) en wat de eventuele kosten zijn voor het gebruik van de foto. 

  • Abonneer je op een fotodatabase

Er bestaan verschillende fotoagentschappen die een grote database aan foto’s aanbieden, zoals Belgaimage, Shutterstock en Gettyimages. In die databases vind je kwalitatieve foto’s die je kan gebruiken op je communicatie. Een abonnement bij een fotoagentschap heeft natuurlijk zijn prijs, maar er bestaan verschillende tariefformules op basis van jouw budget en verwachtingen.

  • Afbeeldingen zonder auteursrechtelijke bescherming

Op bepaalde website kan je rechtenvrij fotomateriaal gratis downloaden en gebruiken. Je hoeft dus geen toestemming te vragen, hoewel er soms voorwaarden aan verbonden zijn, bijvoorbeeld een verplichte naamsvermelding of enkel gebruik voor niet-commerciële doeleinden. Dit soort afbeeldingen worden Creative Commons genoemd. Als je via Google afbeeldingen zoekt, kan je bij geavanceerd zoeken aanduiden (onder instellingen) dat je enkel afbeeldingen wil zien die je mag hergebruiken, oftewel enkel Creative Commons.

Meer info over de Creative Commons kan je hier terugvinden en in de FAQ van het Dynamo Project van de Vlaamse Sportfederatie vind je een overzicht terug met websites die rechtenvrij fotomateriaal aanbieden.

  • Maak je eigen foto’s

Je kan natuurlijk altijd je eigen foto’s maken, een fotograaf inhuren of een vrijwilliger aanspreken die graag foto’s maakt. Zorg ervoor dat je op voorhand goede afspraken maakt over wat je met de foto’s wil doen, welke vergoedingen hier tegenover staat en wiens eigendom de foto’s worden.

Hou rekening met de GDPR

Als je foto’s neemt van mensen, hou dan rekening met het recht op afbeelding en de GDPR-wetgeving. Het recht op afbeelding zegt dat voor elke menselijke afbeelding, maar ook voor het gebruik van die afbeelding, toestemming vereist is van de afgebeelde persoon. De GDPR beschermt de privacy van persoonsgegevens.

Het vragen van toestemming hangt af van de soort beelden die je maakt en we onderscheiden twee soorten beelden:

  • Gerichte beelden:
    • Persoon duidelijk herkenbaar in beeld (close-up, geposeerde foto of podium na een wedstrijd).
    • Altijd toestemming nodig en duidelijk vermelden voor welke doeleinden je de beelden wilt gebruiken.
    • De toestemming moet niet schriftelijk zijn en kan mondeling of stilzwijgend gegeven worden. Enkel journalisten hoeven geen toestemming voor te vragen als de beelden gebruikt worden in het kader van vrije nieuwsgaring of verslaggeving.
  • Niet gerichte beelden:
    • Niet de intentie om één of enkele personen duidelijk in beeld te brengen.
    • Doel om algemeen sfeerbeeld te maken.
    • Geen toestemming nodig, maar de aanwezigheid van camera's moet wel duidelijk aangegeven worden.
    • Iemand mag wel weigeren om op een sfeerbeeld te staan. Je vermeldt dus best in je privacyverklaring of inschrijvingsformulier dat er beelden kunnen worden genomen.

In dit filmpje van het Dynamo Project van de Vlaamse Sportfederatie kan je kennis maken met de GDPR en in de FAQ van het Dynamo Project van de Vlaamse Sportfederatie kan je meer info terugvinden over het recht op afbeelding, de GDPR en de toepassing binnen je club.

Mag ik nog foto’s of berichten delen?

Je mag niet zomaar content overnemen, kopiëren of print screenen om nadien te delen op je eigen website of sociale media. Natuurlijk mag je wel foto’s en berichten delen. Maar hoe doe je dat zonder inbreuk op de auteursrechten?

  • Delen op sociale media

Uiteraard kan je berichten op sociale media delen op je eigen sociale media. Let op, dit doe dit je door de functie delen te gebruiken en niet door de foto en/of tekst te kopiëren of een screen shot te nemen en als een nieuwe post op je eigen sociale media te plaatsen.

  • Gebruik deeplinken

Wanneer een (online) krantenartikel over je club of een atleet van je club verschijnt, wil je dat graag delen. Dat artikel zomaar integraal op je website plaatsen is in strijd met de auteursrechten. Daarom kan je gebruik maken van deeplinken om artikels op een correcte manier te delen. Deeplinken is een specifieke manier van doorverwijzen vanop je eigen website naar een specifieke pagina op een andere website door het gebruik van een hyperlink. Let op, deeplinken is enkel mogelijk voor niet-commerciële doeleinden op voorwaarde dat:

  • Duidelijk is naar welke website wordt gelinkt
  • De nieuwe webpagina niet wordt geopend binnen de eigen webpagina, maar rechtstreeks linkt naar de webpagina van de krantenuitgever
  • De titel en maximaal 150 karakters worden gereproduceerd op de eigen website om het artikel te duiden
  • Geen foto’s worden gereproduceerd

In de FAQ van het Dynamo Project van de Vlaamse Sportfederatie en in dit filmpje van het Dynamo Project van de Vlaamse Sportfederatie kan je meer info terugvinden over deeplinken van berichten.

  • Licentie

Als je toch graag artikels op je website of sociale media wil plaatsen, kan je een licentie aankopen. Dankzij zo’n licentie kan je (volledige of delen van) artikels uit kranten via je eigen kanalen verspreiden. Bij License2Publish vind je meer informatie over de bestaande licenties en alle mogelijkheden.

logosportvlaanderen-partnersport-vlaanderen-sponsorlogoworld-athletics-lockup-grad-charcoal-cmyk-member-federation-1logo-eaa