Curriculum vitae moet volgende vaardigheden bevatten:

Manager

Het is belangrijk om regelmatig te trainen (voor Kangoeroes 1x/wk, Benjamins & Pupillen 2x/wk en Miniemen 2-3x/wk), zo krijgt je kind voldoende herhaling om te kunnen leren en plezier te maken met zijn/haar atletiekvrienden. Een ouder vandaag heeft een overvolle agenda waarin het niet eenvoudig is om atletiek een vaste plaats te geven, maar zonder jou geraakt je kind niet op de training.  Gelukkig kan je voor wedstrijden in clubverband meestal rekenen op georganiseerd vervoer, dit geeft jou als ouder alvast wat ademruimte en zo kan je kind zich toch nog uitleven op de wedstrijden.

Motivator

Op een koude winteravond in de regen trainen, stress voor een wedstrijd, troosten na een slechte wedstrijd... Een ouder kent zijn/haar kind als geen ander en weet elke slechte situatie om te buigen naar een positief leermoment. Belangrijk is dat je je kind niet gaat verplichten, op termijn gaat dit de motivatie van jouw kind ondermijnen. Kinderen zijn pas echt gemotiveerd als ze zich autonoom voelen (het voor zichzelf doen, geen 'moeten' dat door iemand anders wordt opgelegd), voldoende succes ervaren (nieuwe dingen leren, records breken) en zich verbonden voelen (met de vrienden, met de trainer).

Luister naar je kind, als ze nog niet klaar zijn voor een klassieke competitie kan je ze eventueel voorstellen om een Kids' Athletics te proberen, een leuke instapcompetitie met dubbel zoveel atletiekplezier. Of laat ze gewoon atletiek voor het plezier doen, ook niet-competitieve atleten kunnen bij ons terecht via Running&Co. Je kan je kind niet verplichten om atletiek leuk te vinden, geef hen ruimte en ze zullen zelf snel genoeg dol zijn op onze sport!

Geduldig

Tussen Kangoeroe en Senior ligt een lange weg met vallen en opstaan. Als ouder moet je geduld hebben en altijd oog hebben voor de lange termijn, zowel naar training, winst als verlies. Laat je niet verleiden om snel te presteren en vertrouw op de lange termijnsaanpak van trainer en club. Met iedereen op één lijn kan je ver geraken. Of hoog.

Chef-kok

Atletiek is ook een gezonde levensstijl, als ouder van jouw kind speel jij hierin de belangrijkste rol. Een sterrenrestaurant of alle dagen pasta zijn niet nodig, gewoon simpelweg gezonde kost met voldoende variatie. Je vindt alvast enkele tips voor gezonde voeding bij de rubriek Veilig en gezond.

Vrijwilliger

Onze sport heeft alles te danken aan mensen die zich elke dag vrijwillig inzetten uit passie voor hun sport. Als ouder kan jij je steentje bijdragen, o.a. door mee te helpen aan een wedstrijd, of door jurylid of trainer te worden. 

Sportief

Sportiviteit en fair-play zijn de basis van onze sport, als ouder geef je uiteraard het goede voorbeeld. Je vindt meer informatie in onze gedragscode.

Wil je ook écht het sportieve voorbeeld geven, kijk dan zeker eens naar het Running&Co-aanbod van jouw club.

Supporter

Elk kind heeft nood aan positieve aanmoediging, als ouder ben jij dan ook de grootste supporter die onvoorwaardelijk achter zijn/haar kleine atletiekheld blijft staan. Vraag niet meer dan hun best en wees niet boos als het eens minder is. Laat de foutenanalyse over aan de trainer en de beoordeling aan de jury. Jij moet er zijn om de voetjes op de grond te houden als het goed gaat en op te peppen als het minder is. En geef een extra dikke knuffel als jouw kind weer een persoonlijk record heeft verbroken!

Nieuws