Webshop

Nee, de club kan voor een wedstrijd enkel kiezen om de disciplines van set 1 of set 2 aan te bieden. Deze liggen vast voor kangoeroes en benjamins. De disciplines voor kangoeroes zijn de tegenhangers van deze voor benjamins, op die manier worden alle disciplines tegelijk aangeboden op alle verschillende standen en kan er tegelijk met 6 groepen gesport worden.

We hebben enkele voorbeelduurroosters opgemaakt voor verschillende accommodaties. Op basis van deze uurroosters kan je zelf een planning opstellen die het beste bij je eigen mogelijkheden past. Twijfel je over de opties van je eigen organisatie, neem dan zeker contact op met Liesl: liesl@atletiek.be

We streven ernaar om elk kind zoveel mogelijk beweegtijd te geven (= meer pogingen). Dit kan het best in kleinere groepjes. Blijf dus zo lang mogelijk 3 groepjes voorzien. Bij minder dan 30 inschrijvingen (= 10 kinderen per groepje) kan ervoor geopteerd worden om slechts 2 groepen aan te bieden. Herinner dat een groep uit maximaal 25 kinderen mag bestaan en de groepjes zijn best zo gelijk mogelijk verdeeld (vb 25, 24, 24 en niet 25, 25, 23)

Een groep kan nooit uit meer dan 25 atleten bestaan, het aantal groepen kan wel vermeerderd worden indien je accommodatie dit toelaat. Er kunnen op een standaard atletiekpiste maximaal 6 disciplines tegelijk ingericht worden op de wedstrijdstanden (sprint op de tegenovergestelde rechte lijn): 30m sprint, 40m sprint (met/zonder hindernissen), stoten, slagworp, verspringen en hoogspringen. Gezien zowel kangoeroes als benjamins de tegenovergestelde disciplines doen, kunnen er in dit geval maximaal 3 groepen per categorie worden ingericht (4 groepen benjamins en 2 groepen kangoeroes is niet haalbaar aangezien je dan voor de extra groep benjamins geen standen meer vrij hebt).

Je kan wel extra capaciteit creëren door dezelfde wedstrijd twee keer na elkaar te organiseren (zelfde programma aanbieden) of indien de accommodatie meerdere standen dubbel kan gebruiken mag dit ook. Houd er wel rekening mee dat alle atleten van dezelfde categorie op een gelijkaardige stand hun discipline moeten kunnen afwerken, vb: stoten: iedereen aan een kogelstand. Niet groep 1 aan kogelstand en groep 2 op een grasveld.

Aangezien er met voorinschrijvingen gewerkt wordt kan de club vooraf vast leggen hoeveel atleten toegelaten worden en kan ook het opgestelde uurschema beter bewaakt worden. We raden daarom ook aan om zoveel mogelijk het vooropgestelde aantal deelnemers na te leven en geen extra groepen toe te voegen aangezien dan ook het uurschema van de wedstrijd moet worden herbekeken.

Ja. dit nieuwe wedstrijdconcept is een echte wedstrijd en daar hoort ook een jury bij. Om het aantal juryleden te beperken rekenen we ook op meer clubmedewerkers om de jury te ondersteunen. Ook trainers en ouders zullen een belangrijke functie krijgen bij het begeleiden van de groepjes en/of disciplines maar de eindverantwoordelijkheid blijft bij de juryleden liggen.

Dit aantal is gebaseerd op een wedstrijd met een maximaal aantal deelnemers (2x3x25 atleten). In dit geval heb je dus weldegelijk zoveel juryleden en medewerkers nodig om alles vlot te laten verlopen. Anderzijds moeten zij maar gedurende 2u helpen, en zo verwachten we dat meer mensen bereid zullen zijn om de organisatie te ondersteunen.

Verschillende van deze juryleden en medewerkers kunnen ook nog een taak opnemen tijdens de meeting voor pupillen-miniemen als deze wordt voorzien in het programma. Bekijk hiervoor goed het uurrooster en het programma om te bepalen waar dubbele medewerking mogelijk is. Bespreek dit vooraf ook met de provinciale aanduider zodat er zeker voldoende juryleden worden voorzien maar ook niet meer dan nodig.

Hiervoor zoeken we nog naar een geschikte oplossing.

Via atletiek.nu kunnen de resultaten van elke discipline eenvoudig worden ingegeven. We publiceren geen wedstrijdresultaten of ranglijsten, maar elk kind kan wel zijn/haar individuele progressie bekijken.

Daarnaast is het de bedoeling om elk kind zijn/haar resultaat te overhandigen op het einde van de wedstrijd zodat zij hun eigen progressie kunnen bijhouden, vb. via een sticker in een wedstrijdboekje (dit wordt momenteel nog verder uitgewerkt).

Ja, maar zij zullen zich ook op voorhand moeten inschrijven als ze willen deelnemen aan een wedstrijd.

Het wedstrijdconcept zal in de komende maanden ook voor indoorwedstrijden verder worden uitgewerkt in de lijn van de zomerwedstrijden. Meer info volgt zodra dit is uitgewerkt.

Voor een outdoormeeting is een minimum aan atletiekspecifieke accommodatie vereist: verspringbak + aanloopzone, rechte lijn van minimaal 60m bij voorkeur in tartan of sintel. De atletiekdisciplines moeten zoveel mogelijk kunnen worden aangeboden op een accommodatie die herkenbaar is als atletiekterrein. Enkel een grasplein is onvoldoende maar dit kan accommodatie per accommodatie besproken worden.

Voor indoorwedstrijden zou het moeten volstaan om gebruik te kunnen maken van een indoor sporthal. De richtlijnen hiervoor worden nog verder uitgewerkt.

We tellen telkens de zone waarin de atleet of het werptuig landt, zonder af te ronden. Vb. bij het vortex werpen ronden we af op 20cm, als een atleet 15,39m werpt zal deze als resultaat 15,20m behalen.

De gevraagde technieken zijn eenvoudig maar vragen toch enig leerproces, we verwachten dat de atleten de correcte techniek aangeleerd krijgen op training en kunnen toepassen. Kleine foutjes mogen door de vingers gezien worden maar maak het kind hierop wel attent en tracht bij aanvang van de volgende poging hierop nog eens te wijzen. Bij herhaaldelijk foutieve uitvoeringen is de poging ongeldig.

Ook bij atleten die bewust foutieve technieken gebruiken (vb aanloop gebruiken bij vortex werpen, te ver indraaien bij stoten) wordt na een waarschuwing de volgende poging(en) als ongeldig genoteerd en kan de volledige uitslag geschrapt worden. Dit kan echter alleen indien een atleet weigert om de gevraagde techniek uit te voeren en is niet van toepassing voor atleten die de juiste techniek nog onvoldoende beheersen of dit per ongeluk doen.

Maak een onderscheid tussen een atleet die lichtjes beweegt voor het startsignaal of nipt te snel vertrekt ten opzichte van iemand die de start verstoort door onnodige bewegingen of te snel vertrekken.

In het eerste geval kan de race gewoon doorgaan, de atleten zullen dit wellicht toch niet merken. Ook van toepassing in de laatste race met tijdopname.

In het tweede geval stop je de race wel (doe dit door snel na elkaar te klappen met de startklapper) en de atleten terug te roepen. Indien de atleten toch allemaal vertrokken zijn en het stopsignaal niet horen of doorlopen dan mogen ze hun race gewoon uitlopen. Wie wel stopt mag gewoon opnieuw starten (eventueel aansluiten bij de volgende reeks indien er voldoende vrije banen zijn).

Gebeurt dit in de race van de tijdopname en hebben de tijdopnemers geen correcte tijd kunnen opmeten dan laat je de race helemaal als laatste nog eens opnieuw lopen zodat elk kind een tijd toegewezen krijgt.

De einddisciplines zijn vooral bedoeld om het groepsgevoel te versterken.

Bij de aflossingsloop worden de teams door de medewerkers samengesteld en deze kunnen elke wedstrijd volledig verschillen, het heeft dus niet veel zin om het groepsresultaat op te meten omdat je toch geen vergelijking kan maken met andere wedstrijden.

Aangezien jonge atleten nog geen tempo of afstand kunnen inschatten lopen ze het risico om te veel in verzuring te gaan en helemaal stil te vallen. Het belangrijkste op deze leeftijd is vooral de aerobe uithouding en niet de anaerobe weerstand, daarom werken we bij de uithoudingsloop met voorlopers en laten we de atleten pas vrij voor de eindsprint. In dit opzicht is een tijd opmeten dan ook zinloos aangezien het tempo van de voorlopers nooit 100% gelijk kan zijn over verschillende wedstrijden.

De Vlaamse atletiekliga heeft met AMO sport een lokale partner gekozen voor het aanbieden van het wedstrijdmateriaal voor jeugdmeetings met kangoeroes en benjamins.

Dankzij een groepsaankoop kunnen we mooie kortingen aanbieden op de particuliere prijzen.

Daarenboven kunnen we dankzij een projectsubsidie van Sport Vlaanderen ook tijdelijk nog een extra korting aanbieden op de grootste materialen à rato van één per club.

Hoe bestellen?

Bestellingen kunnen geplaatst worden via https://www.formdesk.com/V.A.L./Groepsaankoop_materiaal_kan-ben-wedstrijd

Opgelet: De kortingen zijn maar beperkt geldig enkel verkrijgbaar via bestelling bij de Vlaamse atletiekliga. Bestellingen rechtstreeks bij AMO sport worden aangerekend aan particuliere prijs.

Alle bestelde materialen worden gratis geleverd.

Bestellen kan tot 28/02/2020. Levertijd is afhankelijk van besteldatum en beschikbare voorraad. Wie het materiaal nog voor het zomerseizoen wil ontvangen wacht best niet te lang met bestellen.

Nee, de federatie geeft de mogelijkheid om in te tekenen op een gezamenlijke aankoop. Elke club kiest zelf of ze hierop intekenen en welke materialen ze aanschaffen. Dankzij subsidies van Sport Vlaanderen kunnen we de grote stuks tijdelijk met een grote korting aanbieden.

Wel belangrijk om weten: om wedstrijden voor kangoeroes en benjamins te kunnen organiseren zijn materialen zoals voorgeschreven in het handboek noodzakelijk.

De federatie zal via de groepsaankoop medecineballen aanbieden van 23 cm doorsnede (minder dan beschreven in het handboek -> dit zal worden aangepast). De club mag medecineballen van 1kg met een minimale doorsnede van 20 cm gebruiken tijdens wedstrijden.

De plyoboxen moeten verplicht volgende hoogtes hebben: 7,5cm; 15cm; 30cm en 45cm. De box van 60cm is nuttig als trainingsbox maar is niet noodzakelijk om te gebruiken tijdens wedstrijd.

De boxen moeten van een stevig materiaal zijn, met een plastic hoes (voor de veiligheid). Belangrijk is dat ze ook hun vorm behouden bij veelvuldig gebruik (softboxen zijn vaak iets goedkoper maar slijten wel sneller). Houten of metalen boxen zijn verboden!

We raden aan om voor de aankoop van plyboxen in te tekenen op de groepsaankoop, dan is de nodige kwaliteit gegarandeerd.

De hoogspringwedstrijd voor benjamins mag georganiseerd worden op een hoogspringmat van maximaal 50cm. Heeft de club geen lage mat dan kan deze wedstrijd ook op de piste zelf worden ingericht. Voorzie de afstootplaats en landingsplaats op dezelfde ondergrond, bij voorkeur op het hoogspringplateau (GEEN gras of beton). De palen en lat worden in dit geval los geplaatst van de hoogspringmat.

Aangezien de atleten met een korte rechte aanloop springen en een schaarsprong uitvoeren kan dit voldoende veilig georganiseerd worden.

Via de groepsaankoop kan een lage hoogspringmat van 400 x 200 x 30cm worden aangekocht, met optie om een onderstel van 10cm bij aan te kopen.

Dit mag maar het moet dan zeker gaan om een ‘kindvriendelijk’ geluid en een duidelijk visueel signaal voor de tijdsopnemers aan de aankomst. Indien dit niet mogelijk is dan moet de startklapper gebruikt worden.